Αποτιμώντας το πεδίο της επικοινωνίας τη χρονιά που έφυγε και προσπαθώντας να δούμε μπροστά, στο 2022, σίγουρα, η κατεύθυνση των social media βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης. Και ο λόγος δεν είναι μόνο η συνεχιζόμενη ραγδαία ανάπτυξή τους, αλλά η διογκούμενη – και δικαιολογημένη – συζήτηση γύρω από την παραπληροφόρηση που έχει αναγνωριστεί ως βασικό τους πρόβλημα.
Σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο της αμερικανικής έκδοσης του The Conversation, τρεις ειδικοί, καθηγητές πανεπιστημίου καταθέτουν τις απόψεις τους επί του θέματος και τα – όχι ιδιαίτερα αισιόδοξα – συμπεράσματά τους μπορούν να συμπυκνωθούν σε τρεις βασικούς άξονες.
Πρώτον, η απουσία ενός αυστηρότερου ρυθμιστικού πλαισίου, που θα ενισχύσει τη διαφάνεια και θα αποτρέψει την κατάχρηση των social media κρίνεται απαραίτητη για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης που συχνά ενισχύει ρατσιστικές απόψεις και ρητορικές μίσους.
Δεύτερον, η εντατικοποίηση της διασποράς των fake news αναμένεται να έχει καταστροφικές συνέπειες τόσο στην κατεύθυνση της διεύρυνσης του χάσματος μεταξύ κοινωνικών ομάδων με αντίθετες απόψεις όσο και στην κατεύθυνση της υιοθέτησης πιο κυνικών στάσεων από την πλευρά των πολιτών και του κλονισμού της εμπιστοσύνης τους στα πολιτικά συστήματα.
Τρίτον, όσο βαίνει ανεξέλεγκτη, η παραπληροφόρηση θα μετατραπεί σε κανονική προπαγάνδα – εργαλείο προώθησης της μίας ή της άλλης πολιτικής ατζέντας.
Φαίνεται λοιπόν, ότι πολλά πρόκειται να κριθούν στο άμεσο μέλλον από το κατά πόσο τα social media θα καταφέρουν να απαλλαγούν από το τόσο διαβρωτικό φαινόμενο της παραπληροφόρησης.