Ένας από τους πολύ κλασικούς ρόλους των ΜΜΕ και μάθημα πρώτου εξαμήνου για κάθε φοιτητή επικοινωνίας είναι η διαμόρφωση της ατζέντας. Αυτό σημαίνει ποια θέματα προβάλλονται και πώς ιεραρχούνται, δηλαδή με ποια σειρά και με τί βαρύτητα αναδεικνύονται.
Το ενδιαφέρον γύρω από την ατζέντα είναι η διαδικασία της διαμόρφωσής της και κυρίως το γεγονός ότι αυτή δεν είναι σε καμιά περίπτωση μονοδιάστατη. Σίγουρα, οι περισσότεροι σκέφτεστε ότι η διαδικασία είναι απλή: όσο πιο σημαντικό είναι ένα θέμα, τόσο πιο ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται.
Σωστά. Όμως αυτό το «σημαντικό» καθορίζεται από πολλά, σύνθετα και μεταξύ τους αντικρουόμενα κριτήρια. Τέτοια κριτήρια είναι το τοπικό ενδιαφέρον, ενδεχόμενα ιδιοκτησιακά συμφέροντα, η καινοτομία μιας είδησης, η αποκλειστικότητα ή μη μιας πληροφορίας, το timing της δημοσίευσης και άλλα πολλά που οι επαγγελματίες του κλάδου είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν για να κατευθύνουν και να συμβουλεύουν σωστά.
Ο συγκερασμός όλων αυτών των παραμέτρων λοιπόν λειτουργεί στην ουσία όπως ένας αλγόριθμος που παράγει την ατζέντα. Και το αποτέλεσμα πολλές φορές εκπλήσσει γιατί δεν ταιριάζει με την «μονοδιάστατη» έννοια του σημαντικού που αναφέραμε παραπάνω, προκαλώντας απορίες.
Και επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχια, σκεφτείτε το ακόλουθο παράδειγμα: Πόσοι είδατε/ διαβάσατε την είδηση για το πρώτο 3D βιονικό μάτι που ενδεχομένως να βοηθήσει ακόμα και τυφλούς να ξαναδούν; Μάλλον λίγοι. Και πόσοι έχετε διαβάσει/ δει κάτι σχετικά με το θέμα που… συγκλονίζει το πανελλήνιο; Όλοι μάλλον. Ποιο από τα δύο είναι πιο σημαντικό λοιπόν;