Πολύς θόρυβος έχει προκληθεί τελευταία με αφορμή την προβολή του documentary του Netflix «Social Dilemma» που ασκεί δριμεία κριτική στον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν τις ζωές των χρηστών τους τα social media.
Ένα κεντρικό επιχείρημα του ντοκιμαντέρ είναι το ακόλουθο: ο αλγόριθμος που χρησιμοποιεί το facebook για να προσαρμόζει το content που προωθείται στον κάθε χρήστη στις δικές του προτιμήσεις, στην ουσία δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο καθώς πολώνει την κοινωνία ενισχύοντας αυτά που μας χωρίζουν και ακυρώνοντας τη δυνατότητα ποικιλομορφίας απόψεων.
Η κριτική αυτή είναι ιδιαίτερα σοβαρή καθώς θίγει ένα ζήτημα πολύ ευαίσθητο που συνδέεται με την πολιτική επικοινωνία, την προπαγάνδα και τις εν γένει κατηγορίες περί προσπάθειας επιρροής ψηφοφόρων.
Ίσως γι’ αυτό και το Facebook δεν άφησε την υπόθεση να περάσει έτσι, και εξέδωσε ανακοίνωση – απάντηση προς το Netflix, παραθέτοντας 7 σημεία στα οποία κατά την άποψη της δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, η κριτική του ντοκιμαντέρ ήταν αβάσιμη. Η αλήθεια είναι πως το Social Dilemma ανακίνησε θέματα σχετικά με τη λειτουργία των social media που απασχολούν όλο και περισσότερο κόσμο με όλο και μεγαλύτερη ένταση. Είναι επίσης αλήθεια ωστόσο, πως το customization του αλγόριθμου μοιάζει να εξυπηρετεί το χρήστη όσο και τον πάροχο της υπηρεσίας. Το πως θα το αξιοποιήσει ο καθένας είναι στην τελική… matter of perception.