Σε πρόσφατο post μας ασχοληθήκαμε με τον «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει σχετικά με τον αλγόριθμο του facebook και τον τρόπο με τον οποίο – σύμφωνα με όσους ασκούν κριτική – η λογική με την οποία λειτουργεί αυτός ο αλγόριθμος επιδρά διχαστικά στην κοινωνία.
Όμως η ουσία είναι πιο βαθιά. Το ζήτημα δεν είναι ο αλγόριθμος, αλλά αυτό που τον θρέφει, δηλαδή τα δεδομένα των χρηστών. Και η επικαιρότητα ήρθε να επιβεβαιώσει αυτή ακριβώς τη διάσταση.
Φαινομενικά, το λανσάρισμα του Facebook Dating στην Ευρώπη δεν έχει καμιά σχέση με τα παραπάνω, σωστά; Λάθος! Η δυνατότητα αυτή που προφανώς θα βάλει τεράστια πίεση στις υπόλοιπες εφαρμογές dating, έρχεται στα μέρη μας με προίκα 1.5 δισεκατομμύριο (!) «ζευγαρώματα» που έχει μέχρι τώρα στο ενεργητικό της η εφαρμογή στις 20 χώρες που είναι διαθέσιμη.
Και μάλιστα το spin με το οποίο προωθείται είναι πως με τόσα δεδομένα που διαθέτει για τους χρήστες το Facebook είναι λογικό να βρει για τον καθένα το καταλληλότερο «ταίρι». Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι εδώ ο αλγόριθμος έρχεται να ενώσει ανθρώπους και όχι να τους χωρίσει, όπως ισχυρίζονται οι σκεπτικιστές.
Όμως πίσω από την ενωτική η διχαστική λειτουργία του αλγόριθμου γίνεται ξανά φανερό πως το μεγάλο θέμα με τα social media είναι ένα: τα δεδομένα των χρηστών, ποιος και πώς τα χρησιμοποιεί, που τα πουλάει και πως προστατεύονται τελικά τα δικά μας δικαιώματα.