Πρόσφατα στρέψαμε την προσοχή μας στο ιδιότυπο μποϊκοτάζ που αποφάσισαν μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες για να ελέγξουν την πολιτική διαφήμιση και τη ρητορική μίσους στις διαφημίσεις στο facebook.
Το νέο επεισόδιο σε αυτήν την άκρως ενδιαφέρουσα ιστορία είναι η καμπάνια που έτρεξε πρόσφατα μέσω facebook ads στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας του Donald Trump, η οποία επιτίθεται στο (Κινέζικο) TikTok κατηγορώντας το πως «κατασκοπεύει» τους Αμερικανούς μέσω πρόσβασης σε άλλες εφαρμογές στο κινητό τους!
Το ενδιαφέρον εδώ βρίσκεται πέρα από τις στρατηγικές επιλογές μιας επικοινωνιακής καμπάνιας που χτίζεται σχεδόν αποκλειστικά πάνω σε θεωρίες συνωμοσίας· αυτό απλώς «μαρτυράει» το προφίλ του καταναλωτή στο οποίο απευθύνεται ο νυν πλανητάρχης.
Το καινούργιο στοιχείο εδώ είναι ο κεντρικότατος ρόλος που διαδραματίζουν πλέον στην πολιτική επικοινωνία τα social media. Και δεν αναφερόμαστε ασφαλώς στην αξιοποίησή τους ως εργαλεία, αυτό δεν είναι καινούργιο.
Το πρωτότυπο είναι ο πρωταγωνιστικός τους ρόλος στην ίδια την πολιτική αντιπαράθεση, η δράση τους δηλαδή, ή η χρησιμοποίησή τους ως προσώπων με σημαντικό κοινωνικό ρόλο και πολιτική επιρροή.
Για ποιον δουλεύει το facebook; Τι πολιτικές σκοπιμότητες εξυπηρετεί το TikTok; Όταν αυτά τα ερωτήματα γίνονται κεντρικά θέματα στην ατζέντα της προεκλογικής αντιπαράθεσης στις ΗΠΑ, μπορεί κανείς να αντιληφθεί πόσο έχει αλλάξει ο ρόλος και το status των new media στη σύγχρονη κοινωνία.